Wednesday, July 11, 2012

Any relations ?

Two british icons (arguable, more than the Queen herself).
The smaller one dating back to 1957, the bigger one as late as 1948.
Both practically unchanged, although brought up to date (sort of).
The concepts survived because English people are traditionalists, but also because they are specialized tools: no other vehicle can really do what they do.
I will never need a Defender, it's not my cup of tea, but I respect the no frills approach.
It is not a last moment SUV, a fashion accessory designed by a marketing department; it is a real workhorse, build to last and to deliver.
The same level of specialization fascinated me in photography: some cameras where conceived for a specific purpose, where they excelled, but were useless in other circumstances (think of a Leica M or a Rolleiflex for macro close ups).
Buying a car that can do everything, is like buying a digital reflex: the safe choice, the compromise.
The only choice if you have to work with the damn thing, or to take the kids around.
But no matter how well the your special model is sorted, a main stream car will never reach the level of focus the purpose build car is capable of.
On the other hand, to use the right car for a particular situation, will affect the whole experience, the way you drive and the way you think, everything will fall in the right prospective.
This is why, for real connoisseurs, the appeal of cars like these will never fade.     




Due icone inglesi (anche più della regina).
La più piccola risale al 1957, la più grande ancora prima, al 1948.
Entrambe praticamente immutate, benchè mantenute al passo con i tempi (si fa per dire).
I concetti che le hanno ispirate sono sopravvissuti perchè gli inglesi sono tradizionalisti, ma anche perchè sono strumenti specialistici: nessun altro veicolo è in grado di fare quello che fanno loro.
Non sentirò mai il bisogno di una Defender, non è il mio genere, ma rispetto l'approccio spartano.
Non è un SUV dell'ultima ora, un accessorio di moda disegnato dall'ufficio marketing: è un vero trattore, concepito per durare e per lavorare.
Lo stesso livello di specializzazione mi affascinava nella fotografia: alcune fotocamere erano nate per uno compito preciso, nel quale eccellevano, ma erano inutili in altre circostanze (basti pensare ad una Leica M o una Rolleiflex impiegate nella macro).
Comprare un'auto tuttofare è come comprare una reflex digitale: è la scelta sicura, di compromesso.
L'unica scelta praticabile se devi usare quel dannato affare per lavoro, o per accompagnare i figli a scuola.
Ma non importa quanto bene siano riusciti ad allestire un determinato modello, l'auto di massa non sarà mai focalizzata quanto una vettura specialistica.
D'altro canto, l'uso di una specifica auto per la situazione che le è congeniale, trasformerà l'intera esperienza, il tuo modo di guidare, il tuo modo di pensare, tutto ricadrà nella giusta prospettiva.
Ecco perchè, per i veri intenditori, il fascino di auto come queste non verrà mai meno. 


Be seeing you


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